Wednesday 4 February 2009

Anak-anak Palestin vs Anak-anak Malaysia

 
                        Suatu perbandingan yang perlu di nilai dengan matahati:

       
masih ada gembira di wajah anak ini   

 vs
 
   
   
kedukaan yang jelas terpamer

Kurniaan nikmat Allah pada INSAN itu pelbagai. Ada nikmat senang, susah juga suatu nikmat, bahagia dan derita juga suatu nikmat. Allah uji manusia itu dengan pelbagai caranya. Itulah hak DIA selaku pencipta, DIA lebih tahu apa yang DIA mahu buat hambaNYA. Cuma kita, selaku hamba perlu sentiasa membuka minda agar tidak terlepas dari menggunakan nikmat akal anugerah RABB buat kita.

 
  wajah Srikandi kecil

                                         laungan dan semangat JIHAD si kecil


Aduh rasa sakit bila diuji derita seperti rakyat Palestin ini,namun lihat lah kecekalan rakyat Palestin dan yang paling membanggakan adalah anak-anak Palestin. Usia sekecil mereka sudah mengenali makna JIHAD, tabah, cekal, semangat, syahid... Allah hu Akbar... duhai anak-anak Palestin kalian tercampak dalam derita dunia yang bukan kalian minta namun itulah suatu anugerah dan nikmat Allah buat kalian agar terdidik dan terbina iman dalam jiwa-jiwa kalian. Manusia itu apabila diuji baru terasa diri itu punya RABB, punya pelindung, baru terasa betapa diri itu tidak punya apa, itulah tanda kasih Allah pada rakyat Palestin hakikatnya. Tidak di biarnya mereka terhayun dalam dunia penuh noda ini lantas diuji mereka sehebat itu....kalian terpilih !!! Kami sentiasa mendoakan kalian... Andai di beri kesempatan untuk bersama kalian, AKU mahu bersama...InsyaAllah.

Bagaimana anak-anak kita ??? mereka dibuai keseronokan alam kanak-kanak, bermain dengan angan-angan, bergembira meniti usia si kecil tanpa mengerti erti derita, erti jihad, seperti anak-anak Palestin, khuatir kita andai suatu masa kita diuji seperti Palestin bagaimana kita dan anak-anak kita??? bersediakah kita duhai warga MALAYSIA tanahairku???

Justeru itu, seruku buat diri dan warga Malaysia sekalian... jom kita pakat bersedia dari sekarang!!! bina iman, bina taqwa semampu dan sedaya mungkin dan yang paling terpenting dan perlu diprihatinkan adalah jiwa anak-anak kita...jangan biarkan mereka dibuai dengan angan-angan dunia, didiklah mereka mengenal jalan ISLAM yang disyariatkan. Risaukan akidah anak-anak kita, tengok-tengokkan akhlak mereka, belailah mereka dengan haruman iman dan taqwa agar terpancar cahaya soleh solehah di wajah dan jiwa anak-anak kita. Amin ya RABB.

Ayuh asuh minda!!!
Ayuh bakar semangat!!!
Ayuh cemerlangkan ISLAM!!!

Allah hu Haq...

Rafiqah Iman






0 comments:

Template by : kendhin x-template.blogspot.com