Friday 7 May 2010

Hati yang bergembira dan bersedih...


" InsyaAllah kembara diri perangi nafsu yg menggila dlm mencari keredhaanNYa dan kasih sygNya..hidayah dan taufikNya dipinta tanpa segan silu walau diri masih kotor dgn najis dosa,,bkn selamanya ingin begini tp usahalah berubah selagi hidup didunia dlm mencari cintaNya yg maha agung. "

Hampir luruh manik-manik kecil di tubir mata ini tatkala membaca kiriman doa ini..tahu kenapa? rintihan dari seorang insan yang kini aku makin mengkaguminya..dulu dia sukar mendengar celoteh dan nasihatku..tapi inilah namanya Hidayah..Pabila telah dicampakkan ke nubari, berdoalah agar ia tidak lari, biar kemas di lubuk hati, moga bersinar menyinari hari.

Inilah hidup putaran yang tiada henti, terkadang kita diatas, terkadang kita dibawah, begitu jua iman yazid wa yanqus = naik dan turun..maka pintalah padaNYA, TUAN PEMILIK hati, yang berhak membolak balikkan hati,pintalah padaNYA.. ditetapkan hati ,agar sentiasa berada dalam ketaatan padaNYA. Tunduk dan patuh pada arahan dan perintahNYA.Sentiasa mencari peluang kebaikan dalam memburu kecintaan padaNYA dan RASULNya.

Biarlah insan-insan yang berada disekelilingku sentiasa dibekalkan hidayah dan petunjukMU, agar kami tidak tenggelam dalam melayari bahtera kehidupan yang makin karam dek kejahilan yang berselirat.Aku rindukan suasana tarbiyah..aku mahu melangkah dalam suasana tarbiyah. Akhlak,jiwa yang terdidik dengan iman dan taqwa yang menggunung.Walauku tahu banyak lagi kelemahan diri dalam melawan nafsu yang menggila.

Ya ALLAH..jadikan aku, keluargaku, saudara maraku. guru-guruku, teman-temanku, jiran-jiranku, insan-insan yang ku sayangi serta seluruh umat ISLAM berada dalam naungan kasih dan sayang MU, sentiasa menjadi hamba yang taat, hamba yang bersungguh dalam mendamba cinta padaMU dan RASUL MU.

Ya ALLAH anugerahkan aku teman seiring sejalan yang sangat memahami,sama-sama bercita menuju jalan akhirat dan boleh menerima aku apa adanya.

Pandanglah pada diri,
tiada apa pada kita,
semuanya milik ILAHI,
kita miskin papa kedana.

Hidup hanya sebentar cuma,
entah bila dijemput pergi,
bersediakah kita menemui DIA,
tika diri masih begini?

Menangislah wahai diri,
kenangkan dosa yang banyak ini,
ampunkan kami wahai ILAHI,
terimalah kami, kasihani kami.

Jom kita sama-sama perkasakan diri dengan amal islami..ALLAH HU AKRAM, dengarlah rintihan ini.

0 comments:

Template by : kendhin x-template.blogspot.com