Thursday 29 April 2010

Hamba yang berputus asa..


Seringkali perasaan putus asa menghambat kita.Ianya datang ketika sesuatu hajat tidak tercapai dan merasa lelah dengan usaha yang tidak berbaloi lantas,menjadikan kita selalu berlambat-lambat dalam menyelesaikan urusan,pendek kata tiada semangat..Tika ini kita rasa tiada makna hidup..boleh begitu???

Sebenarnaya kita hampir terlupa,kita ada ALLAH..yang tidak pernah lupakan hambanya..yang sentiasa rahmat dan rahman pada hambanya..yang sentiasa ehsan pada hambanya..Kita yang selalu lupa diri!!! Hidup yang tiada matlamat sering akur dengan kehendak nafsu yang terikat dengan tali syaitan...Kita selalu menjadi taruhan dalam perlawanan hawa nafsu akhirnya kalah tersungkur dek kerana iman senipis kulit bawang..betapa hari ini terlalu banyak kita melupakan TUHAN dalam banyak detik.

Bila kecewa dan putus asa hadir dalam diri lekas2 peringat diri agar tidak menyesal kemudian hari. Manusia itu memang mudah rasa lemah dan putus asa, sebab itulah kita perlu ada matlamat dan sasaran dalam hidup. Hidup berTUHAN..bukan Hidup Bersetan..

Tika lemah menjengah....
Kita lantas muhasabah diri,
hidup hanya untuk DIA ILAHI RABBI,
agar kekuatan itu hadir kembali,
meniti sebuah perjalanan yang diredhai.

Kalau hidup untuk makhluk,
jadi kita tak terbentuk,
sering tengadah dan terhantuk,
lupa diri buat tak elok.

Lihat SOLAFUSSOLEH...
Sering menangis menginsafi diri,
hidup berTUHAN matlamat diri,
jiwa diserah hanya untuk ILAHI,
walau susah kasih ILAHI tidak bertepi.

Orang-orang yang cinta akan ALLAH...
Hidup mereka selalu bahagia,
ALLAH sebagai cinta utama,
yang lain sampingan saja,
merasa diri tidak punya apa.

Berputus asa ada penyelesaiannya.. Kembali lah pada DIA yang memberikan segalanya.. Baik buruk hadiah dariNYA...Tanda kasih buat hambaNYA...ALLAH tidak lupakan kita..Tapi kita yang sering alpa..Jangan suka alasan dibina..Nanti kita juga yang merana..Ingatlah ALLAH dalam setiap ketika..Sebagai ubat hati derita..ALLAH sayangkan hamba-hambanya..Kita perlu lebih mencintainya..

Wahai teman sekalian, rahmat ALLAH maha luas, terbentang buat seluruh hambaNYA.Kita perlu manfaatkannya, agar tidak menjadi manusia rugi di akhir duniawi. Janganlah mudah lupa diri dan putus asa..kita ada ALLAH tempat bergantung lagi berharap serta bermanja..ALLAH itu lebih tahu apa yang dikehendaki hambaNYA, kerna DIA yang menjadi dan menghidupkan kita..Sungguh benar, CINTA ALLAH tidak bertepi. AYUH tagih CINTA ALLAH..wahai diri berubahlah,jangan cepat berkeluh kesah..ALLAH sentiasa ada bersama kita.. :) ALLAH HU AKRAM .. ALLAH HU HAQ ..

0 comments:

Template by : kendhin x-template.blogspot.com